FlightGear Flight Simulator - info

Zkušenosti, tipy a zlepšováky, které jsou příliš malé pro článek na webu.
Nehledejte zde odpovědi na obecné dotazy.
Zamčeno
Zpráva
Autor
Adem
Příspěvky: 132
Registrován: 20 dub 2016, 13:21

FlightGear Flight Simulator - info

#1 Příspěvek od Adem »

Dříve ve Windows 7, v LN 17.3, nyní na LM 18.3 MATE ...mám nainstalovaný FlightGear Flight Simulator (FGFS).
https://www.flightgear.org/

Ve Windows má spouštěcí GUI s volbami, ale je méně stabilní než v Linuxu, kde je běh hladší.

Přestože existuje wiki i forum...
http://wiki.flightgear.org/Main_Page
http://wiki.flightgear.org/Aircraft#See_Also
http://wiki.flightgear.org/Table_of_models
https://forum.flightgear.org/
.....dám sem pro zájemce krátké info o používání na mém systému.

Ve verzi LM 18.3 je FGFS k dispozici ve Správce softwaru.
Obsahuje základní sadu v adresáři Aircraft a v Scenery.
Po instalaci zná linux pracovní adresář FGFS, takže v terminálu lze použít příkaz fgfs s parametrem.
$ fgfs -h ...pro získání Help k tomuto příkazu
$ fgfs --show-aircraft ...pro získání výpisu dostupných modelů letounů
$ fgfs ...příkaz bez parametru spustí simulátor s nastaveným letounem Cesna 172P
$ fgfs --aircraft=<název letounu> ...spustí simulátor s letounem z výpisu dostupných

Aircraft a Scenery jsou dostupné na FTP serverech (některé uvedené už nefunkční)
https://www.flightgear.org/download/mirror/
Používám adresu http://mirrors.ibiblio.org/flightgear/ftp/
nebo http://ftp.igh.cnrs.fr/pub/flightgear/ftp/
Rozčlenění, značení a stažení jednotlivých bloků Scenery je na http://ns334561.ip-5-196-65.eu/~fgscene ... 2.0.1.html

Uložení získaných dat je je možné do uživatelského adresáře ( http://wiki.flightgear.org/Howto:Install_aircraft ), dělám to jinak:
Pro uložení rozzipovaného adresáře získaného letounu i uložení 3D mapového terénu je potřeba
mít spuštěný manažer souborů s oprávněním root. U mne
$ sudo caja

Cesty jsou
<systém souborů>/usr/share/games/flightgear/Aircraft
<systém souborů>/usr/share/games/flightgear/Scenery

Také po uložení do správného adresáře je potřeba nad adresářem Aircraft a Scenery
provést volbu Vlastnost/Oprávnění - Aplikovat oprávnění na obsažené soubory.
Teprve po aplikaci oprávnění a novém spuštění zná FGFS simulátor nová data.

Scenery obsažené jako základní je kolem letiště San Francisco International Airport, KSFO.
Zanořené adresáře w130n30 nejsou ale úplné a i ty je potřeba z FTP doplnit, ne jen ty s dalším značením.


Jmenovitý adresář každého letounu v Aircraft obsahuje jak letový model, ovládání periferiemi, jeho grafiku, tak vlastní část menu FGFS.
Ovládání je stavěno pro anglickou klávesnici! - Tedy volit ENG.
Může se stát, že u některých letounů je hlavní menu skryté - volíme F10.
Každý může mít v menu i vlastní Help (zde i Joystick configuration) a další volby, například Autostart.
V Aircraft help bývá někdy i postup pro pilota při vzletu a přistání.

Jsou naprogramované i zvuky, výstrahy, některé panely jsou aktivní.
Některé letouny ukládají letová data a můžeme spustit ve View Instant Replay, uložit ve File Save...
U některých lze vystoupit z Repley a pokračovat v letu volbou My Control.

Menu Multiplayer Settings připojíme svoji misi k serveru; komunikaci s ostatními jsem nezkoušel.
Piloty (letouny) připojené on-line je možné sledovat na mapě, například
http://mpmap02.flightgear.org/v3/

Ovládání z anglické klávesnice je také se Shift, Ctrl. Důležité volby kláves jsou dostupné z Help,
mnohdy je nutné použít i pohled na pilotní panel a zapínat spínače jako ve skutečném letounu.
Reálný čas je podle skutečného v místě, v Enviroment Time setting můžeme zvolit.

Příklad startu s letounem Cirrus SR22. Jeho pilotní panel ovládá převážně elektrické spínače přístrojů, osvětlení.
Klávesnici popíši jen základní ENG a se Shift a Ctrl. Klávesou V (Shift+V) cyklujeme pohled, zvolíme "Chase view". Klávesou X (Shift+X) měníme přiblížení. Pohybem myši s pravým tlačítkem měníme (většinou) směr pohledu; někdy opakovaná klávesa Tab volí i pohyb řízení.
Klávesou H cyklujeme Head Up Display. Klávesou Shift+] (Shift+[) zapneme (vypneme) zapalování. Klávesami PageUp/PageDown nastavíme plyn do 1/5. Klávesou S startujeme motor. (U vícemotorového letounu lze volit působení na jednotlivé motory Shift+1 atd Shift+4, společně pak Shift+` (tedy ~). Klávesa ] vysunuje klapky a [ zasunuje (počet poloh se liší). Šipky ovlivňují polohu řízení (křidélka, výškovku), 0 (tedy nula) a Enter směrovku. Na první polohu klapek odbrzdíme klávesou Shift+B (i na finále zabrzdíme, samotné B brzdí pojíždějící/přistávající letoun, Ctrl+B cykluje vzduchovou brzdu) a přidáváme plyn PageUp. Povrch dráhy, vítr a vliv vrtule ovlivňují směr, vyrovnáváme. Po vzletu, pokud lze, zatáhneme podvozek klávesou G (vysuneme Shift+G). Brzdy kol vlevo a vpravo mají znaky < a > (tedy čárka a tečka). Klávesa P je Pauza.


Mnou oblíbené letouny jsou DHC2W, Ford Trimotor, B247, Pilatus PC9AM, V22 Osprey, C130, 777, 747 atd.
S posledním se mi podařilo "bezpečně" přistát 2x z 12ti pokusů. Ani když zjistíte správný postup, to nemusíte stihnout provést.
Letoun Rascal 110 jako modelářský R/C kit jsem nezkoušel.

Vyzkoušeno s LM17.3 na AMD x64 5050e, RAM 4 GB, nvidia 9600 GT 512MB. Později RAM 8GB.
Nyní LM18.3 na i3-8100, RAM 16GB, nVidia 1050 2GB.


Pokud máte další poznatky a tipy na funkce v FGFS, můžete doplnit další kapitolu. Například komunikace pilotů a plánování letu.
Velmi zajímavé by byly svými majiteli ověřené periferie pro ovládání.
Já vyzkoušel gamepad Logitech F310 a není to ideální ani co do přesnosti, ani co do schopnosti nastavit některé vazby.
Naposledy upravil(a) Adem dne 28 kvě 2019, 18:48, celkem upraveno 11 x.
LinuxMint 21.1 MATE 64b, i5-9600KF, RAM 32GB, SSD 240GB, nVidia GTX3050 8GB. - Kodi 20.1 Nexus

Zamčeno